Jetty 3.0

Jetty 3.0
26-10-2015 09:05

Jetty Mathurin beklimt al 30 jaar de barricaden van het toneel. Haar onderwerpen gaan over discriminatie, achterstelling en kansen. Voor iederéén. 'Weet je, toen die heftige zwarte-pietendiscussie begon in 2013, met al die racistische uitingen, wilde ik een paar dagen de deur niet uit,' vertelt ze.

 

'Dan keek ik naar alle witte mensen zo van: die zal dat ook wel denken. En toen moest ik naar buiten, want er was iets met mijn ruit ofzo en ik werd gewoon geweldig geholpen zoals altijd en ik dacht: ja Jet, wordt wakker, het is niet allemaal grauw, of dom. Durf naar jezelf te kijken en durf ook te zien hoe fout je zelf denkt! We discrimineren allemaal.'

 

Het wordt tijd om in onszelf te durven kijken, dat is de boodschap. Kijk niet weg van maatschappelijke ontwikkelingen, maar allereerst naar je eigen reacties. Zoek je eigen barricades, werk met je nare gedachten, leer je gevoelens te dragen en zoek steun bij elkaar. Zo kunnen we iets voor de wereld betekenen.

Lees het hele interview onder de link:

jetty0001.pdf
reacties  0 reacties reageren

Zelfdoding

Zelfdoding
21-10-2015 10:40

 

 

De noodzaak van hulp bij zelfdoding. Kan het? Mag het? En zo ja, hoe moet het?

Zelfdoding werd pas in 1994 voor het eerst openbaar besproken in de geestelijke gezondheidszorg.

Hierbij een verslag daarover uit het MGv, toentertijd vakblad van het Trimbos-instituut. 

 

Twee levendig beschreven bijeenkomsten in Amersfoort en Deventer, waar hulpverleners aan de slag gingen met dit 'precaire onderwerp'. Klik op de link onder de afbeelding voor het hele verhaal:

 

symposia_over_zelfdoding.pdf
reacties  0 reacties reageren

Het digitale proletariaat

Het digitale proletariaat
04-10-2015 15:15

 

In zijn boek 'Het digitale proletariaat' waarschuwt Hans Schnitzler voor de verregaande invloed die de techniek op ons privéleven heeft gekregen.

De digitale revolutie degradeert ons volgens de auteur tot 'datasubjecten', waar vooral grote internetbedrijven als google en facebook van profiteren.

 

Intimiteit is koopwaar geworden en we dreigen de 'strijd om de aandacht' te verliezen, met grote gevolgen, die nu al zichtbaar zijn in de toename van aandachtstoornissen, burn-out en depressies, kortom de geestelijke uitputting grijpt om zich heen.

 

Toch merken we in de praktijk van de straat ook duidelijke voordelen van de sociale media. 'De ‘clubbijeenkomsten’ van de Social Media Club die wekelijks plaatsvinden in de Protestantse Diakonie te Amsterdam, hebben nu al een grote impact op de - sociale - levens van de deelnemende dak- en thuislozen. Via social media maken ze nieuwe vrienden, sporen ze familieleden op en bieden ze uitnodigende inkijkjes in levens zonder vaste woon- of verblijfplek,' schreef een filmproducente, die afgelopen seizoen over onze schouders meekeek.

 

Lees het volledige interview in Z! verkrijgbaar via www.z-krant.nl

 

reacties  0 reacties reageren